نقد و بررسی ویچر ۳ : شکار وحشیانه (The Witcher 3 : Wild Hunt)
بررسی ویچر ۳: شکار وحشیانه نیازمند یک صبر و حوصله زیاد است تا ساعتها بلکه روزها راجب این دنیای بزرگ و پر از شگفتی صحبت کرد اما به هر حال قرار است را به اندازهای که در این مقال میگنجد به نقد ویچر 3 (Witcher 3 review) بپردازیم.
در ابتداى بازی دو سوار کار را نظاره میکنیم که در حال عبور از دشتهاى وسیعی هستند. جادوگرى که ملبس به لباسی سیاه و سفید است و تقلا میکند تا از بین دو سپاه فرار بکند. در این گیر و دار قلعه بزرگ و تنومد کائر مورهن را شاهد هستیم که بین جنگلى وسیع و کوهى استوار قرار گرفته، پلکى میزنیم و … آغاز این شکار درنده خو را نظارهگر میشویم.
پیشینه
وایلد هانت اساس و ریشه بازىهاى ویچر را دگرگون کرد و از جمله لیست بازی های گیم پس ایکس باکس وان است. احتمالا اگر یک عنوان با محیطی وسعتر از dishonored به فضایی فراختر از tes v:skyrim برسد، بتوان راجع به موفقیت این محصول با تردید نگریست و حتی از آینده ان ترسید اما cdpr به شکلی است که توانست به خوبی از پس این چالش بربیاید و همچنین توانست تا جدیدترین و نسخه اخر این اثر را به یکی از گران بهاءترین گنجینههای ژانر نقش آفرینى و اوپن ورد بدل سازد و شگرفی را پدید اورد که طى سالهای اخیر کمتر کسى توانسته چنین بازیای خلق کند.
بررسی ویچر ۳ / Witcher 3 review
اساسا توسعه بازیهایی با ژانر نقش آفرینی با توجه بر روی جزئیات است که مهمترین فاکتور و هدف نهایی این گونه نیز غرق کردن بازیکنان در یک دنیای غنی و با جزئیات زیاد است. شکار وحشیانه نه تنها تمامی این فاکتورها را برای طرفدارانش با ظرافت و به زیبایی تمام به ارمغان اورده بلکه آن قدر ماهرانه و جذاب کار شده که عناوین بزرگ این سبک را به چالش میکشد. دنیای این بازی آن قدر بزرگ است که در خودش بسیاری از موجودات عجیب و غریب و بیشمار را جای داده که در هر قسمت آن داستان و ماجرایی به کمک آنها شکل میگیرد.
صدها ماموریت و فعالیت مختلف در بخشهای گوناگون بازی قرار گرفته که وقتى در بین این دنیای سراسر پیچیدگی و تنوع قرار میگیرید اصلا نمیدانید که باید از کجا شروع بکنید. این نه یک ویژگى سردر گم کننده، که یک ویژگی منحصر به فرد به شمار میآید چرا که مجموع آنها در کنار یکدیگر است که معنا پیدا میکند و هیچ یک زنجیر جدا بافتهای نیستند که بخواهند از فضای اصلی داستان به دور باشند. داستان بازی ویچر 3 مملو از این عناصر و گستردگیها است که گاهی کاربران را وادار میکند تا به کمک راهنمای بازی the witcher 3 بعضی از مراحل را طی بکنند.
اما شاید سوال اصلی این باشد که چه نیرویى این دنیای گسترده را زنده میکند؟ بازی از چند منطقه مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این نواحی دارای شهرها، روستاها، قلعهها، جوامع و بندرگاههایی است که مشمول یک دسته انسان و موجودات منحصر به فرد خود میشود.
مثل اغلب بازیها به عنوان مثال در تریلر بازی راکت لیگ که معمولا با انسانها و موجودات احمقی طرف هستیم، در این بازی اصلا این طور نیست و NPC ها هرکدامشان ریاکشنهای طبیعی نسبت به گیم و رخدادهای آن دارند؛ به طور مثال وقتی وارد بازار میشوید مغازهداران و فروشندگان در بازی و داخل بازار حضور دارند اما وقتی شب بخواهید وارد بازار شوید میبینید که هیچکدام وجود ندارند و این حکایت از یک تکنولوژی جذاب دارد! بله بازی ویچر3 دارای یک چرخه طبیعی و همچنین یک ساعت شبیه سازی شده است.
هرکدام از موجوداتی که در این سرزمینها وجود دارد به پیشهای مشغول هستند و گاهی تنها نیاز است تا راه بروید و با شنیدن صحبتهای آنان ماموریتهای جدیدی دریافت کنید. برخی از نقاط روی نقشه هم با علامتگذاریهای خاص خود حکایت از افرادی میکنند که نیازمند کمک شما هستند و با مراجعه به این افراد است که ماجراهای جدیدی کشف میکنید.
بسیاری از فعالیتهای فرعی نیز از دل مراحل اصلی بیرون میزنند و شاید ذکر این نکته نیز به کمکتان آید که هرچه میتوانید به دوستان و متحدانتان کمک کنید، شاید در مواقعی که احتیاج دارید همانها به کمکتان بیایند.
در هریک از مناطقی که میروید چه در شهر و چه در روستا، تختههایی نصب شده که به کمک آن میتوانید به روش ویچری درآمدزایی بکنید. همچنین با پیدا کردن قراردادها و چانه زدن برای بالابردن قیمت قرار داد ها که منجر به پیدایش و در نهایت قتل هیولاها میشود میتوانید برای خودتان پول بدست آورید. از این پولهایی که بدست میآورید باید جهت بالا بردن قدرتهایتان و آپدیت گرالت استفاده بکنید.
شاید مقداری این ایراد را به توان به گیمپلى بازی گرفت که روشهای کسب درآمد در آن برای افزایش قدرتها سخت طراحی شده و کشتن هیولاهای عجیب و غریب به این سختی افزوده است اما خب به هرحال جزء ذات بازی است و گاهی اصلا نیاز است تا برای ادامه دادن مراحل بازی پول بدست آورید.
و اما مبارزات! مبارزات از اصلیترین و بهترین عناصر ویچر است. شاید بسیاری از گیمرها که عادت کردهاند تا با فشردن چند دکمه خاص دشمنان بازیهایشان را شکست بدهند، به سختی بتوانند با سیستم مبارزات ویچر3 کنار بیایند. مبارزات نسبت به نسخههای قبلی بهبود چشمگیری داشتهاند مثلا میتوان به این موارد اشره کرد: دفاع کردن، جای خالی دادن، پرش و قل خوردن، استفاده از SIGN مخصوص ویچر، کمان زبورکی ویچر و همچنین بمبهایی که انواع آنها متفاوت است.
ترکیب تمامی این موارد و استفاده به خصوص این تواناییها که برای مقابله با موجودات و دشمنان مختلف در زمانها و مکانهای گوناگون بکار میرود، جذابیت سیستم مبارزات ویچر 3 را فزونی بخشیده است. به تمام اینها جلوههای بصری ناب و گرافیک اکشن و شاهکار را بیفزایید تا با یک فضای سوررئال بیمهابا اشنا شوید.
برعکس بازیهای مشابه در ویچر3 یا Wine witcher 3 دشمنان مثل یک ستون منفعل مقابتان نمیایستند تا تمامی HP این دشمنان را با ضربه و ریاکشنهای مختلف بگیرید. در ویچر 3 ممکن است حتی این موجودات اهریمنی را به گوشهای پرت بکنید اما باز هم به سراغتان میآیند و چلنجى جدی برایتان فراهم میکنند.
همانطور که گفته شد، وایلد هانت اساس و ریشه بازىهاى ویچر را دگرگون کرد. احتمالا اگر یک عنوان با محیطی وسیعتر از dishonored به فضایی فراختر از tes v:skyrim برسد، بتوان راجب موفقیت این محصول با تردید نگریست و حتی از آینده ان ترسید اما cdpr به شکلی است که توانست به خوبی از پس این چالش بربیاید و همچنین توانست تا جدیدترین و نسخه اخر این اثر را به یکی از گران بهاءترین گنجینههای ژانر نقش آفرینى و اوپن ورد بدل سازد و شگرفی را پدید اورد که طى سالهای اخیر کمتر کسى توانسته چنین بازیای خلق کند.
در این بازی هرکدام از بازیکنها داری سطح مختلفی هستند و اگر شما دارای سطح به طور مثال 19 هستید نباید به سراغ مرحلهای با سطح 24 بروید. دلیل آن هم این است که شکست دادن این دشمنان در سطح بالاتر از شما باعث میشود تا پى در پى شکست بخورید اما اگر این فاصله کمتر باشد احتمال اینکه بتوانید کاری بکنید زیاد است.
ویچر 3 اگر چه در خط داستانی بسیاری طولانی است اما جزئیات مراحل فرعی و همچنین چگالی گیمپلی اصلا بازی را خستهکننده نکرده است. مراحل بازی منحصر به فرد طراحی شدهاند و هیچ کدام شبیه به کلیشههای تکراری بازیهای ویدئویی مثل تعقیب و گریز افراد یا مکانهایی با مسیر روتین و… نیست.
یکی از ایراداتی که میتوان به بازی گرفت شاید مکانیسم حرکات آزاد یا همان NAVIGATION باشد که بعضی اوقات آزار دهنده است و گیمر را به نتایج غیرمنتظرهای میکشاند. مثلا ممکن است با لمس کوچکی روی کنترلر از ارتفاعی سقوط کنید یا با موانعی رو به رو شوید که برای چند لحظه از روان بودن بازی کاسته شود.
البته این شرایط را میتوان تا حدودی با تنظیم کردن حرکت گرالت تعدیل کرد اما به هر حال این وضعیت آزار دهنده وجود دارد با اینکه دویدن و سرع حرکت کردن گرالت به عهده خود بازیکن قرار داده شده است.
مواردی از قبیل سلاحها، کتابها، شربتها، کتیبهها، پوست حیوانات، داروها، نشانها، دستورالعملها و… هم طبیعتا مثل قبل در بازی وجود دارند و تعدا اینها افزایش یافته است. این موارد باعث شده که تعامل با محیط و گیم پلی داستان بهتر و بیشتر رخ دهد.
حضور باگها هم در بازیهای اوپن ورد دیگر تبدیل به یک امر عادی شده اما در ویچر سه این امر به حداقل کاهش پیدا و کرده و میشود گفت به عقب انداختن پى در پى تاریخ انتشار بازی همچین توقعی هم میرفت و اگر باگی هم وجود دارد باید نسبت به محتوای قوی و جزئیات اصیل بازی بخشید.
بررسی ویچر 3 / Witcher 3 review تنها به همین ابعاد محدود نمیشود. شخصیت سازی نیز در کنار این گیمپلی معنای وسیعی پیدا میکند. این برای گیمری که چندین سال متوالی با این شخصیت بزرگ شده و تغییر سن و سال گرالت را دیده همذات پندارى عمیقی ایجاد میکند. بازی بسیار وسیعتر از آن است که بتوان چند جمله سر راست راجب شخصیت داستان به شما تحویل داد اما همین قدر شاید کفایت کند تا بدانید شخصیت گرالت در سری بازیهای ویچر جزء معدود کاراکترهای بیاد ماندنی دنیای بازی در بین اسطورههایی مثل اتزیو در سری اساسینس کرید و کریتوس در مجموعه خدایان جنگ است.
این شخصیت دارای عمق و پیچیدگیهای خاص خود است که همین دوری کردن از ویژگىهای تخت و مشابه باعث شده که چلنج رفتاری شخصیت مخاطب بازی را به سمت خودش جذب کند.
چکیده
شاید نشود راجب یک بازی ویدئویی از جمله داستان بازی هل بلید خیلی جامع و کامل صحبت کرد، چرا که بازیها آنقدر قدرت بیان خارقالعادهای در جزئیات دارند که نمیشود همه آنها به روی دایره آورد. همان طور که گفته شد اساسا توسعه بازیهایی با ژانر نقش آفرینی با توجه بر روی جزئیات است که مهمترین فاکتور و هدف نهایی این گونه نیز غرق کردن بازیکنان در یک دنیای غنی و با جزئیات زیاد است.
شکار وحشیانه نه تنها تمامی این فاکتورها را برای طرفدارانش با ظرافت و به زیبایی تمام به ارمغان اورده بلکه آن قدر ماهرانه و جذاب کار شده که عناوین بزرگ این سبک را به چالش میکشد. دنیای این بازی آن قدر بزرگ است که در خودش بسیاری از موجودات عجیب و غریب و بیشمار را جای داده که در هر قسمت آن داستان و ماجرایی به کمک آنها شکل میگیرد.
با بررسی ویچر ۳ می شود به این نتیجه رسید که، تمام این ویژگىها باعث شده که اساسا ویچر 3 (Wine witcher 3) تبدیل بشود به یکى از جذاب ترین بازیهای ویدئویی نسل حاضر که هر گیمری تمایل دارد تا وارد دنیای هوشمند، سراسر سحر و جادو و شگرفانه بازی شود و از تجربه بینظیری که برایش به ارمغان میآورد لذت کافی ببرد.
برخی از سوالات رایج:
1.ویژگی بازی ویچر 3 چیست؟
بازیهایی با ژانر نقش آفرینی با توجه بر روی جزئیات است که مهمترین فاکتور و هدف نهایی این گونه نیز غرق کردن بازیکنان در یک دنیای غنی و با جزئیات زیاد است. شکار وحشیانه نه تنها تمامی این فاکتورها را برای طرفدارانش با ظرافت و به زیبایی تمام به ارمغان اورده بلکه آن قدر ماهرانه و جذاب کار شده که عناوین بزرگ این سبک را به چالش میکشد
2.نقد و بررسی ویچر ۳ چیست؟
دنیای این بازی آن قدر بزرگ است که در خودش بسیاری از موجودات عجیب و غریب و بیشمار را جای داده که در هر قسمت آن داستان و ماجرایی به کمک آنها شکل می گیرد. ویچر 3 اگر چه در خط داستانی بسیاری طولانی است اما جزئیات مراحل فرعی و همچنین چگالی گیمپلی اصلا بازی را خستهکننده نکرده است. مراحل بازی منحصر به فرد طراحی شدهاند و هیچ کدام شبیه به کلیشههای تکراری بازیهای ویدئویی مثل تعقیب و گریز افراد یا مکانهایی با مسیر روتین و… نیست.
سلام ممنون بابت نقد و بررسی ویچر ۳ شکار وحشیانه خیلی خوب بود
سلام ممنون از توجه شما.