معرفی و بررسی پلتفرم Microsoft Mesh
امروز قصد داریم در این مقاله به معرفی Microsoft Mesh بپردازیم. یک پلتفرم جدید که بر روی Microsoft Azure ساخته شده و به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا برنامههای واقعیت ترکیبی همه جانبه، چندکاربره و چند پلتفرمی را بسازند. پلتفرم Microsoft Mesh کاربران خود را قادر میسازد تا با حضور، اشتراک گذاری در محیط و همکاری به شیوهای همه جانبه به گونهای که گویی شخصاً (به طور فیزیکی) در جلسه حاضر شدهاند بدون توجه به مکان واقعی حضور شخص، ارتباط برقرار کنند. مشتریان میتوانند از Mesh برای بهبود جلسات مجازی، برگزاری جلسات طراحی مجازی، کمک بهتر از راه دور، یادگیری مجازی با هم، میزبانی جلسات اجتماعی مجازی و ملاقاتها استفاده کنند. با اینکه این تکنولوژی در مرحله کاربردی قرار ندارد اما دور نمای آن بسیار شگفت انگیز به نظر میرسد. به همین دلیل هم در مطلب پیش رو تلاش داریم تا نگاهی به بلوکهای سازنده این پلتفرم داشته باشیم. اما قبل از هر چیز این سوال به ذهن خطور میکند که چرا در وهله اول به چنین پلتفرمی نیاز داریم؟ برای بررسی پاسخ این مسئله و موارد دیگر با ما همراه باشید تا پلتفرم Microsoft Mesh را بهتر بشناسیم.
توسعه تکنولوژی آینده بر اساس شرایط فعلی:
واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) چهارمین موج در محاسبات است که پس از آن Mainframes ، رایانههای شخصی و گوشیهای هوشمند قرار دارند. واقعیت ترکیبی در حال تبدیل شدن به جریان اصلی در بین مصرفکنندگان و تجربیات تجاری است و تجربیات محدود به صفحه نمایش را به تعاملات غریزی در محیط شما، بین شما و همکاران تبدیل میکند. 100 میلیون کاوشگر Niantic در سراسر جهان MR یا همان واقعیت ترکیبی را از طریق دستگاههای موجود در جیب شما تجربه کردهاند(اشاره به تجربه واقعیت افزوده بر روی گوشیهای هوشمند). از آنجایی که دلتنگ ارتباطات اجتماعی حضوری هستیم، ملاقاتهایی مانند کنسرت و تمرینات تناسب اندام به دنیای مجازی منتقل میشود. موارد ذکر شده علاوه بر مصارف مختلف تجاری، صنعتی و اجتماعی دلایلی هستند که توسعه پلتفورم Microsoft Mesh و مواردی مشابه را کاملاً توجیه میکنند.
_ بیش از 50 درصد از سازمانهای Fortune 500 از هولولنز و سایر راهحلهای واقعیت ترکیبی استفاده کردهاند تا بازگشت سرمایه را در کسب و کار خود هدایت کنند. با در نظر گرفتن چنین اعداد بزرگی، میتوان فرض کرد که امروزه صدها و یا حتی هزاران تجربه واقعیت ترکیبی در حال توسعه است. اما متاسفانه اینطور نیست. برخی از مشکلات سخت اساسی وجود دارد که توسعه دهندگان را از خلق این تجربیات همه جانبه باز می دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از :
- نمایش افراد در MR با واقع گرایی مناسب مستلزم زمان و منابع زیادی است.
- پایدار نگاه داشتن هولوگرام در یک فضای MR مشترک در طول زمان و در بین انواع دستگاه مشکلی پیش پا افتاده یا کوچک نیست.
- آوردن مدلهای سه بعدی با کیفیت بالا به MR برای پشتیبانی از فرمتهای فایلی که مشتریان ما دارند، سخت است.
- همگام سازی اعمال و بیان افراد در یک جلسه MR با توزیع جغرافیایی پیچیده است.
_ این چالشها باعث شده است که توسعهدهندگان نتوانند تجربیات MR را برای سناریوهای چند کاربره فعال کنند. این مجموعه چالشهایی است که Microsoft Mesh قصد دارد حل کند تا با این ترتیب بستری را برای توسعه دهندگانی فراهم کند تا برنامههای MR همه جانبه چند کاربره را بدون نگرانی در مورد مشکلات فنی پیچیده طراحی کنند. بیایید نگاهی به اجزای اصلی پلتفرم Microsoft Mesh برای توسعه دهندگان داشته باشیم.
پشتیبانی از چند دستگاه:
اولین و مهمترین ویژگی Mesh ملاقات کاربران در جایی که هستند، محسوب میشود. این پلتفورم از طیف وسیعی از دستگاهها تشکیل میشود که از نمایشگرهای واقعیت مجازی روی سر (HMD) مانند Microsoft HoloLens و HP Reverb G2 یا Oculus Quest 2 را شامل میشود. همچنین کاربران از هر کجا قادر هستند برای تجربه سه بعدی واقعیت مجازی و یا با استفاده از تلفنها و تبلتهای iOS یا Android برای راحتی و تجربه کاملاً متصل در رایانههای شخصی و حتی مک برای دید دو بعدی متصل شوند.
پلتفرم توسعه دهنده:
پلتفرم توسعهدهنده ابزار جامعی است که Mesh آن را عرضه میکند. هسته اصلی پلتفرم توسعه دهنده Azure است و با خدمات هویتی مانند Azure Active Directory و Microsoft Accounts کاربران تأیید شده و مجاز را وارد یک جلسه امن میکند. در حالی که Microsoft Graph همچنان با کاربران جریان دارد تا به آنها اجازه دهد ارتباطات، محتوا و ترجیحات خود را هم فضای از تجاری و هم از محیط مصرف کننده وارد کنند. از این رو بهعنوان یک توسعهدهنده، نیازی به نگرانی در مورد زیرساختهای اصلی در مورد صورتحساب، انتقال صوتی/تصویری و قابلیتهای مدیریتی در حالت زنده ندارید.
_ فراتر از پلتفرم اصلی، قابلیتهای کلیدی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که به Mesh اجازه میدهد تا با فعال کردن سناریوهای آنلاین چند کاربره (MMO) عظیم برای واقعیت مختلط، برخی از پیچیدهترین چالشهای فنی را برطرف کند. اینها شامل حضور همه جانبه نقشههای فضایی، رندر هولوگرافیک و همگام سازی چند کاربره است. در واقع پلتفرم توسعهدهنده جامع Mesh با ابزارها و قابلیتها جهت کمک به توسعهدهندگان برای شروع سریع و ارائه تجربیات جذاب چند کاربره واقعیت ترکیبی طراحی شدهاند.
حضور همه جانبه:
یکی از جنبههای اساسی سناریوهای چندکاربره این است که بتوانیم شرکت کنندگان را به شکلهای مجزا بسته به دستگاهی که از آن ملحق میشوند، نشان دهیم. پلتفرم Microsoft Mesh با استفاده از سنسورهای داخل به بیرون دستگاه، در دسترسترین حضور سه بعدی را با آواتارهای نماینده ارائه میدهد. پلتفرم Mesh دارای یک الگوی آواتار و یک استودیوی شخصی سازی است تا بتوانید از آواتارهای آماده استفاده کنید. این پلتفرم قادر است دستگاههای آواتار موجود را نیز با مدلهای حرکتی مجهز به هوش مصنوعی نیرو دهد تا حرکات و عبارات دقیق مطابق با عملکرد کاربر را ثبت کند.
_ در کنار آواتارها مایکروسافت Mesh توسط حسگرهای outside-in نمای واقع بینانه هولوپورتاسیون 360 درجهای را نیز امکانپذیر میکند. این حسگرهای بیرونی میتوانند یک تنظیم دوربین سفارشی مانند استودیوی ضبط واقعیت ترکیبی باشند که به عکسبرداری سهبعدی با حفظ جزئیات و کیفیت کامل کمک میکند و یا حتی یا Azure Kinect نیز برای کمک به تولید بازنماییهای هولوگرافیک، تصاویری با حس و عمق مورد استفاده قرار میگیرد. پس از تولید هولوگرامها، میتوان آنها را در برنامههای دارای Mesh در هدستهای واقعیت ترکیبی یا تلفنهای روزمره، رایانههای شخصی و تبلتها به کار برد تا کاربران را در واقعیترین نمایشهایشان هولوپورت کند و حس حضور واقعی را ارائه دهد.
نقشههای محیطی :
ساخت برنامههایی که محتوای هولوگرافیک را در دنیای واقعی حفظ میکنند، مستلزم یک دیدگاه مشترک از محیط اطراف هر شرکتکننده و همچنین درک دنیای فیزیکی است. چه به دلیل حفظ سوابق خدمات برای یک تکنسین باشد و چه ارائه راح حل برای یک مشتری، قرار دادن هولوگرامهایی که میتوانند در زمان، فضا و دستگاهها به طور قابل اعتماد باقی بمانند، یک نیاز رایج است.
_ موارد یاد شده در Mesh از طریق نقشههای محیطی فعال میشود. قبل از Mesh هر دستگاه دیدگاه Local خود را از جهان دارد. با Mesh این حافظههای پنهان Local ادغام و بهینهسازی میشوند تا درک جهانی از فضا و یا محیطی که در آن قرار دارند داشته باشند. این پلتفورم شرایطی را محیا میکند که در آن محتوا به خوبی پیاده سازی شود، دیدگاههای دستگاه به اشتراک گذاشته و مدلهای سهبعدی تحت همکاری مشترک ویرایش یا طراحی شود.
_ در آینده مایکروسافت Mesh به شما کمک میکند نقشهای از جهان خود بسازید که نسبت به GPS دقیقتر است و حتی میتواند در مکانهایی بدون دسترسی به GPS کار کند. این امکان به ارائه “هولوگرامهای قفل شده در جهان” کمک میکند که میتوانند به نقاط خاص مورد علاقه گره بخورند. علاوه بر این Mesh میتواند همان درک را با چیدمان و هندسه دقیق از یک شی مشخص ایجاد کند و به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا به راحتی برنامههایی بسازند که ممکن است به همپوشانی اشیاء با اطلاعات بصری مانند دستورالعملها، سوابق خدمات و سایر دادههای مهم نیاز داشته باشند که دقیقاً مطابق با اجزا هستند.
رندر هولوگرافیک:
رندر هولوگرافیک بدون در نظر گرفتن بودجه محاسباتی و حرارتی دستگاه، نمونهای اساسی از ارائه معماری Intelligent Edge و Intelligent Cloud محسوب میشود و ضمناً بدون هیچ ریسکی کیفیت کاملی با حفظ جزئیات را ارائه میدهد که توسط Mesh تامین میشود. مایکروسافت Mesh امکان انتخاب بین رندر مستقل Local یا رندر از راه دور متصل به ابر را به طور یکپارچه در برنامه شما برای هر صحنه و مدلی را میدهد.
_ مایکروسافت Mesh انعطافپذیری را برای طراحی برنامههایی ارائه میدهد که میتوانند بسته به دستگاهی که در آن تجربه میشود، تأخیر در مقابل کیفیت را بهینه کنند و همچنین رندر هولوگرافی از اکثر فرمتهای فایلهای سه بعدی برای رندر طبیعی در برنامههای دارای مش پشتیبانی میکند و چالش پیش روی ارائه مدلهای سه بعدی موجود کاربران برای همکاری را برطرف میکند.
همگام سازی چند کاربره:
ایجاد یک چشم انداز مشترک از هولوگرام و همکاران در یک جلسه مشترک یک چالش بزرگ است. در مایکروسافت Mesh این زمینه مشترک از طریق همگامسازی چند کاربره فعال میشود. این همان چیزی است که هر گونه به روز رسانی ژست، حرکات و عبارات شرکت کنندگان یا هر تبدیل هولوگرافیکی که در فضا اتفاق می افتد را به سرعت انتقال میدهد. همه اینها در عرض 100 میلی ثانیه از زمان تاخیر رخ میدهد، صرف نظر از اینکه کاربر در همان فضای فیزیکی یا هر نقطهای در سراسر جهان است. همه اینها در ترکیب با صدای محیطی در مایکروسافت Mesh تقویت شده است و در نهایت حس قرار گرفتن در همان فضای فیزیکی را در یک سناریوی چند کاربره ایجاد میکند.
_ برای استفاده از این قابلیتها و ویژگیهای اصلی پلتفرم، مایکروسافت Mesh یک SDK توسعهدهنده چند پلتفرمی ارائه میکند تا توسعهدهندگان بتوانند برنامههایی را ایجاد کنند که پلتفرمها و دستگاههای انتخابی خود را مورد هدف قرار دهند. دستگاهها و پلتفورمهای هدف میتوانند هر چیزی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، رایانه شخصی یا تلفنهای همراه هوشمند باشند. همچنین مایکروسافت Mesh از یونیتی در کنار C++ بومی و سی شارپ پشتیبانی میکند، اما در ماههای آینده از Unreal، Babylon و React Native نیز پشتیبانی خواهد کرد. فراتر از دسترسی به قابلیتها، SDK همچنین ساختارهای UX از پیش ساخته شده را برای توسعه دهندگان فراهم میکند تا در برنامهها از آنها استفاده کنند. این پیش ساختهها به گونهای طراحی شدهاند که فرآیند توسعه را برای درگیر کردن تجربههای واقعیت ترکیبی، سادهتر و سریعتر کنند.
برنامههای دارای مش:
مایکروسافت Mesh به عنوان پلتفرم توسعه برخی از تجربیات برنامهای را ارائه میکند که باعث هرچه فعالتر شدن پلتفرم میشود. برنامه HoloLens 2 Mesh و AltspaceVR با قابلیتهای جدید سازمانی نمونههایی از تجربه مشترک مش هستند که میتوانند برای هدستهای واقعیت ترکیبی فعال شوند. تمامی موارد یاد شده تنها اولین تجربه در میان بسیاری از تجربیات دیگر هستند که توسط مایکروسافت و شرکای آن توسعه یافته است.
کلام آخر:
در پایان سال 2019 پاندمی جهانی مانند کابوسی دامنگیر زندگی عموم مردم جهان شد. حالا به عنوان تاریخ جایگزین تصور کنید چه اتفاقی میافتاد اگر پلتفورم Microsoft Mesh در سالهای قبل از این رویداد جهانی کاملاً فراگیر شده بود. نتیجه کاملاً مشخص بود زیرا دیگر تغییر وضعیت در مشاغلی که میتوانند از دور کاری به وسیله اینترنت بهرهمند شوند، کامل شده بود. به این ترتیب بسیاری از مردم جهان مجبور نبودند در شرایط اضطراری و به صورت تحمیلی شیوه کاری خود را از مشاغل حضوری به شیوه ترکیبی و یا دور کاری تغییر دهند، در نتیجه متحمل استرس ناشی از این تغییرات سریع و ناخواسته نمیشدند. با اینکه روند ارائه تکنولوژی و مشکلات پیش روی توسعه برای دانشمندان مانع از آن شد که پلتفورم Microsoft Mesh سریعتر به دست عموم برسد. اما پتانسیل قدرتمند این پلتفورم برای استفادههای تجاری، صنعتی و اجتماعی با تغییرات وسیعی که ایجاد خواهد کرد وعده تغییر شیوه زندگی را به بسیاری از مردم در مشاغل مختلف میدهد و این یعنی مایکروسافت در صورت تکمیل و ارائه عمومی این خدمت، برگ برندهای برای سلطنت بر بازار ملاقاتهای مجازی در آینده نه چندان دور در اختیار خواهد داشت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!